Wednesday, February 23, 2011

tulang belakang senget sebelah

ramai orang yang mempunyai tulang belakang yang belok sebelah, pada awalnya tidak menyedari wujudnya perbezaan pada tenaga  dalam dirinya antara tenaga kanan dan tenaga kiri.


tenaga yang tidak seimbang ini di sempadani oleh tulang belakang yang ter;letak di tengah-tengah anatara kedua-duanya.




katakan saja encik lias(nama samaran ini di pinjamkan sahaja untuk memudahkan perbincangan kita semata-mata) , seorang yang tulang belakang kirinya adalah lebih belok dari kanannya adalah di lahirkan dalam keadaan yang sempurna , tidak ada bengkok pada tulang belakangnya semasa kecilnya.








dia hanyalah perasan setelah berumur 28 tahun, setiap kali dia buat senaman harimau,kucing dan buaya, ada rasa tak lawas-penghalang pada bahagian belakang kirinya. hal ini kurang di perhatikan kerana ia sendiri kurang melakukan senaman-senaman tadi. 


ia masih lagi belum perasan masaalah tersebut walaupun setelah ia seringkali merasai lenguh bahagian kiri lebih cepat daridapa sebrelah kanan.




apabila ia berbaring dengan lurus sebelum tidur malam, ia juga merasai seperti ada benda hidup yang merayap pada pada bahagian  kiri lebih kurang daripada bahagian kanan, ia tidak pula merasakan ia perlu berusaha apa. 






ia sedar hanya setelah ia melihat hal itu semakin ketara lalu setelah ia pergi berurut, tukang urut tersebut telah bertanyakan kepadanya dan bersungut tentang hal kedudukan tulang belakangnya yang tidak sama antara kanan dan kiri itu.




hal ini sebenarnya sulit untuk di atasi. 




hal ini mungkin berlaku kerana :
1) pernah terjatuh tetapi tidak berurut dengan segera. bilamana urat-urat yang lari dari landasannya yang sebenarnya itu tidak di baiki, ia akan menimbulkan kesan buruk setelah sekian lama terlentang pada kedudukan yang tidak betul. demikianlah juga darah lendir dan angin yang gila akanberjalan dengan cara yang tidak betul.


2) wujudnya unsur-unsur luar yang berperanan di bahagian-bahagian tertentu menyebabkan hal demikian berlaku.
kita jangan merasa pelik sekali-kali dengan hal ini kerana seingkali berlaku orang yang mati sebelah badan adalah orang yang di serang sejenis jin yang di namakan angin merah. doa yang di tinggalkan oleh nabi mestilah di jadikan amalan yang di bacakan setiap hari oleh orang tersebut.




3) diantara hal-hal luar itu mungkin juga saka yang tidak pernah menguntungkan manusia. saka sebegini suka bertenggek pada bahagian-bahagian tertentu bahu samada bahagian kanan sahaja atau kiri sahaja, malangnya saka ini tidak dapat di lihat melainkan dengan trace yang teliti.


4) seandainya ia adalah sejenis saka, maka kita akan dapat mengenalinya seolah hal tersebut berpunca dari angin. beberapa kali kita menekan bahagian tersebut ia mengeluarkan angin sepertyi sendawa. hal ini perlulah kembali kepada rawatan saka lah pula.




والله أعلم 











No comments: