Monday, February 7, 2011

toyol 1

Toyol adalah sejenis hantu yang di tugaskan oleh tuannya untuk mencuri wang dan barang-barang yang berharga . Ia  menjelma dengan rupa kanak-kanak. di katakan tahap pemikiran dan tindak tanduknya juga adalah pada tahap yang rendah seperti kanak-kanak.




di katakan hantu ini memerlukan darah dari ibu jari kaki tuannya sebagai makanan.




di fahamkan masih ramai orang-orang indo yang berada di negara kita yang masih menggunakan cara sebegini untuk mengumpulkan kekayaan , tetapi kebiasaannya pembela toyol ini tidak akan menjadi kaya-raya, 




Ada berbagai-bagai cara yang seringkali di gunakan untuk memperdayakan toyol ini.


sesetengahnya menggunakan ketam sebagai bahan yang di letakkan di sekeliling rumah, setengah yang lain pula menggunakan guli, Dalam cerita upin ipin, di ajarkan caranya ialah dengan menggunakan kacang hijau. Ada juga yang menggunakan air yang di rendamkan beberapa kuntum bunga dan ada juga yang menyarankan agar di letakkan satu besen kecil yang berisi gandum yang di bancuh air secara cair sebagai treat untuk mempedayakan toyol. di katakan toyol ini akan bermain dengan permaianan tersebut hingga pagi. Apabila tiba masa matahari naik di waktu pagi, ia akan menghilang kembali ke rumah tuannya. Ayat yang perlu di baca ialah kesemua ayat-ayat pendinding.


والله تعالى أعلى وأعلم بالصواب 



No comments: