Saturday, March 12, 2011

bagaimanakah sejarah Yassin menjadi amalan (3)





Berdasarkan Hadis Rasulullah SAW : 


يس قلب القرآن 



yassin hati Al QUran,

Masyarakat melayu yang tebal dengan kejahilan, tidak semua dapat membaca kesemua Al quran, maka hadis ini menjadi pilihan Ulama-ulama Silam yang mencari jalan menyelesaikan masalah gangguan  jin dan hantu yang timbul mengganggu masyarakat mereka. 

tidak di nafikan ahli-ahli zikir yang hebat dalam masyarakat kita di zaman silam telah menghadapi suasana masyarakat sebegini dengan amalan-amalan yang lebih khusus seperti amalan-amalan ayat 33 yang kebanyakannya di nyatakan secara terang dan jelas oleh Rasulullah SAW tentang kelebihannya , tetapi pendisiplinan yang tinggi yang di miliki oleh ahli-ahli zikir yang konsisten ini tidak mampu di ikuti oleh majoriti masyarakat. masyarakat awam lebih praktikal mengamalkan sesuatu yang lebih mudah. maka ulama memikirkan perlu menyediakan sesuatu yang lebih mudah untuk mereka agar mampu di pikul oleh mereka. Hasilnya Ulama-ulama memutuskan untuk  memilih Yassin sebagai perisai masyarakat pada masa tersebut.

Setelah beberapa ketika masyarakat di seru supaya mengamalkan Yassin oleh Ulama-ulama tadi, maka mereka mendapati kegunaannya yang sangat banyak. akhirnya fadhilat surah tersebut di tambah dan di kembanglah lagi oleh ilmuan Islam yang datang di zaman yang seterusnya. Mereka mendapati kemustajaban Yassin sangat ampuh, lantaran itu mereka meneruskan amalan sehinggalah ke generasi kita ini.

BERSAMBUNG


No comments: