Tuesday, July 26, 2011

RUH NABATI UNTUK KUATKAN WARID ZIKIR

dan buah-buah dan yang berupa rumput-rumput- surah abasa ayat 31




Allah swt dalam ayat-ayat di atas menerangkan tentang makanan ahli-ahli syurga. makanan mereka yang di gambarkan al quran ialah yang berupa tumbuh-tumbuhan. ayat ini menerangkan tentang buah dan yang berupa rumput-rumput. kalau dalam masyarakat kita, yang berupa rumput itu ialah yang seperti daun bawang, serai, senduk, pegaga, cekur, sabung nyawa, ganak, rumput tahi babi, susu kambing, galak kucing, jarum mas, rumput buluh, sambau, dan ada bermacam-macam lagi yang mempunyai kegunaan yang berbagai-bagai. jenis-jenis rumput itu semua boleh di makan dalam bentuk ulam, rebusan herba, dan sebagainya lagi.




barangkali ada seorang yang cerdik di kalangan kita bertanya mengapa Allah menyebut makanan ahli syurga itu dalam bentuk tumbuh-tumbuhan.? hanya beberapa ayat yang sedikit sahaja yang menyebutkan secara yang tidak terang tetapi membawa makna daging-daging. ? Mengapa yang lebih banyak di nyatakan ialah buah-buah dan tanam-tanaman?


bagi saya seandainya ada orang yang bertanya begitu, maka bagi saya orang itu adalah seorang yang cerdik. daya intelektualnya dan perecamannya(pemerhatiannya) adalah lebih dari orang-orang yang lain.  ini kerana ia adalah seorang yang teliti dalam memilih makanan yang bakal dimasukkan ke dalam perutnya




jawabnya ialah kerana buah-buahan dan tanam-tanaman itu adalah punca kepada segala makanan. memakan buah adalh membantu penghadaman dengan cara yang berlipat kali ganda lebih baik daripada makan makanan yang lain.


menjadi satu tradisi yang mempunyai  kelebihan yang rahsia bagi masyarakat arab, mereka akan memulakan makan buah sebelum makan makanan yang berat. ini membantu penghadaman, bilamana penghadaman baik, maka ia membantu membaikkan yang lain-lain lagi kerana Rasulullah SAW bersabda bahawa perut adalah rumah penyakit. ertinya kebanyakan penyakit adalah berpunca dari perut. bila yang tuh rosak, ia akan menjalar ke bahagian lain. bilamana yang tuh baik. ia akan membaikkan bahagian lain.


merelka juga menutup makanan berat mereka dengan buah. lagi untuk membantu penghadaman mereka. buah-buah yang di ciptakan oleh Allah secara asal lagi telah di bekalkan dengan bahan-bahan yang sesuai untuk manusia,




orang-orang tua kita memang menyetahui rahsia ini, sebab itulah mereka banyak menanam buah-buahan di sekeliling rumah mereka. mereka mengajar kepada kita setiap kali bilamana bertandang ke rumah sahabat atau sanak saudara, bawalah buah tangan .iaitu buah yang di tanam sendiri dengan tangan kita yang pergi menjenguk mereka.  ajaran ini sangat cantik. mengandungi falsafah dan rahsia yang sangat unik. tetapi kita pada hari ini membawa buah tangan yang berupa kek atau roti yang di beli di kedai tepi jalan. okla lah. tapi kita lupa rahsianya kat situ




ulama-ulama tasauf seumpama Imam Ghazali dan lain-lain lagi telah membahagikan makanan yang masuk ke dalam badan kita kepada dua iaitu samada ruh nabati(tumbuh-tumbuhan) dan ruh hayawani atau bahaimi(binatang). yang paling baik ialah ruh nabati kerana ia menyalakan nur dalam diri kita sebaliknya ruh bahaimi akan menyalakan api kebinatangan dalam diri kita.




dalam ilmu tariqah, seseorang yang akan berzikir pada waktu tengah malam tidak di galakkan makan daging pada waktu petang atau dinner lah kita katakan, kerana ia mengganggu tumpuan pada perjalanan cahaya yang melompat-lompat dengan momentumnya bergerak ke atas landasan yang di arahkan oleh tuan yang empunya zikir iotu.

No comments: