Thursday, July 21, 2011

ASAL UBAT DI KAWASAN SENDIRI ADALAH SATU PUSINGAN KEHIDUPAN

MENURUT PAKAR perubatan Islam, ALLAH TA`ALA YANG MAHA KAYA LAGI MAHA BIJAKSANA, MAHA AGUNG DAN MAHA BERKUASA ATAS TIAP TIAP SEGALANYA telah menjadikan ubat kepada setiap penyakit berada hanyalah di sekitar pesakit itu sahaja. mereka berdalilkan sebagai contohnya kepada firman Allah SWT : surah al ghashiyah ayat 17




dan pada kejadian unta, tidakkah mereka melihat nya??








ayat ini bermaksud menyuruh orang-orang arab jahiliyyah supaya mengkaji tentang kejadian unta yang hidup bersama mereka dalam masyarakat padang pasir yang serba lemah itu. 


bagi kita orang-orang Malaysia yang hidup di zaman IT pada hari ini, mungkin tidak terasa mana tentang betapa dalamnya mukjizat erti firman ALLah SWT ini, ini kerana kita tidak dapat menjiwai kehidupan mereka. Namun begitu, bagi mereka, ia adalah suatu yang besar sehingga ramai dari kalangan mereka yang akhirnya masuk Islam dan meninggalkan kehidupan jahiliyyah kerana merasai ketakjuban ayat ini. 




apakah yang menakjuban yang terdapat pada ayat ini?


bagi mereka bukan sahaja  unta menjadi alat transport untuk bergerak ke sana sini sebagaimana kita hari ini memang benar-benar mengakui kehebatan Honda, BMW, Mercedes dan sebagainya lagi, bahkan bilamana mereka lelah(asma) mereka memakan hati unta, sakit mereka yang hampir-hampir mati itu menjadi segar semula. maka mereka berterima kasih kepada unta.


demikianlah lagi bilamana anak-anak mereka di serang  demam panas, mereka rebus gigi unta. hilanglah demam panas tersebut. hilanglah kerisauan yang bersarang di hati mereka. 


bilamana mereka ;patah atau terseliuah, mereka akan sapukan minyak dan urut-urutkan dengan tulang-tulang unta. 


bahkan bilamana mereka sakit kaki, mereka akan masak sup kaki unta, penderitaan di kaki mereka itu hilang 




itulah yang boleh kita dapati .tetapi ayat ini bukanlah terbatas kepada mereka yang arab itu semata-mata. ayat ini mempunyai beberapa makna yang besar.


yang pertama : kegunaan unta sebagai binatang yang boleh menjadi bahan perubahatan  yang hidup bersama-sama  orang arab dalam masyarakat mereka. demikianlah seluruh binatang yang tinggal bersama dengan masyarakat manusia mempunyai kegunaan kesihatan yang telah di gunakan oleh masyarakat setempat . contohnya kegunaan tulang-tulang dan lain-lain bahagian binatang-binatang seperti harimau, rusa, kijang, kambing gurun, dan sebagainya lagi dalam masyarakat kita. 



kedua: kegunaan unta dalam konteks midern dalam berbagai-bagai sudut perubatan dan boleh di komersilisekan dalam zaman ini.


ini kerana binatang itu menjadi pilihan dalam ayat mukjizat tersebut. masalah kita hari ini ialah kerana dunia islam tidak meluaskan kajian tentang binatang tersebut. bahkan arab-arab yang malas dan kuat berjoli itu sehingga ke hari ini masih terus membiarkan penternakan unta menjadi satu penternakan yang hidup malu mati segan. tak ke mana-mana, maka apatah lagi nak buat kajian yang sungguh-sungguh dalam bidang itu. nmereka masih sukakan tarian gelek lagu ummi kerlsom dan minum    shay








BERSAMBUNG 



No comments: