Wednesday, July 27, 2011

beberapa kekeliruan terhadap pokok mamu

mengapalah sebahagian dari orang kita bila melalui berhampiran dengan pokok mamu yang terletak berdekatan dengan rumah hindu india, mereka akan rasa semacam saja seolah-olah  kehinduan orang tersebut masuk atau melekat-lekat pada badan mereka. 




secara adat dan budaya, memang orang-orang hindu memang menghargai pokok tersebut. di katakan bahawa pokok itu mempunyai rahsia dalam menjauhkan rumah tangga mereka daripada hantu syaitan,maka itulah sebabnya mereka menanam pokok tersebut di kawasan rumah mereka. 




sebenarnya bagi masyarakat lain-lain, pokok itu juga mempunyai kegunaan berbagai-bagai, sebagai contohnya, orang tua-tua kita telah lama menjadikan ranting pokok tersebut sebagai teman pesakit campak. 


apa nak di takutkan pada pokok itu, pokok itu adalah ciptaan Allah. tidak boleh kita katakan pokok yang berdekatan dengan rumah orang kafir atau di bajai orang kafir sebagai pokok kafir. pokok itu adalah makhluk Allah yang mempunyai kegunaan-kegunaan tertentu untuk manusia.


sebagai contohnya orang-orang tua kita telah lama menyetahui bahawa
ranting pokok tersebut di selikkan di bawah bantal bertujuan untuk mengurangkan rasa miang-miang yang mengganggu pesakit tersebut. itu memang khasiatnya yang di ketahui melalui pengalaman secara turun temurun. dalam kaedah perundangan hukum feqh, hal itu di istilahkan sebagai istiqra (    الإستقراء )




Dalam masyarakat cina, terdapat sejenis teh yang sangat terkenal dalam masyarakat china ialah teh oong long . apakah teh tersebut ??seorang sahabat saya cina muslim telah menunjukkan kepada saya pokok tersebut, saya mendapati pokok yang di katakan daun-daunnya di jadikan teh ong long ialah pokok mamu.


di terengganu, daun tersebut di minum untuk membuang angin orang yang di landa demam panas.


lebih menari k lagi pada hari ini, sekiranya kita berwukuf pada 9 zul hijjah  di Arafah sewaktu mengerjakan haji, tiap-tiap tahun pun, kita akan dapati arafah sudah bertukar menjadi kebun mamu. penuh pokok pokok mamu di tanam di sana. Kenapa pokok mamu??kenapa tidak pokok khurma? 


ini menandakan memang pokok itu telah lama di akui dalam kitab-kitab . ia menjadi satu rahsia dalam perubatan Islam, bukan hindu, tetapi malangnya, bilamana kita sendiri menolak kebijaksanaan yang kita punya, lalu kita berkata: itu itu adalah yang orang punya, maka kita membiarkan hak kita bertukar jadi hak orang. orang itu pulak orang kafir hindu, lihatlah betapa bodohnya kita. pokok mamu yang banyak khasiatnya itu adalah makhluk Allah ciptaan Allah untuk kegunaan kita sebenarnya.

No comments: