Tuesday, July 16, 2013

mimpu di alam realiti


Ada seorang makcik bercerita kepada saya bahawa ia pernah
Mimpi ada seorang budak yang sangat dahaga mintak air. Dalam mimpi itu ia berfikir, sekiranya ia tidak memberikan air minuman kepadanya sebagaimana yang ia mahu,ia risau budak tersebut akan menyebu ke arahnya sehingga masuk ke dalam bilik tidurnya dan mengganggunya.  Kerana takut kena serbu, ia memberikan minum air sebagaimana yang di minta oleh budak tersebut. Budak itu berada di ruang tamu rumahnya.
Masih jelas terbayang dalam mimpinya itu rupa budak yang tidak pernah /selalu sangat ia lihat itu,
Ia merasakan amat pelik kerana bila ia bangun, ia melihat cawan yang di hidangkan kepada budak tersebut benar=benar berada di atas meja sofa di ruang tamu rumahnya itu. Terkejut ia kerana ia tidak dapat menjawab siapakah yang meletakkan cawan tersebut di situ?

Bagi kebanyakan orang , kisah ini tidak mempunyai apa apa erti kepada mereka. Soalan sedemikian di biarkan tertinggal kebelakang tanpa mencari apa jabapannya

Tetapi bagi ahli zikir yang ingin mencari dan memahami alam ghaib di alam stahadah atau alam ghaib di dalam alam maya ini, tentulah akan bertanya beberapa soialan dan cuba mencari jawapan kepada soalan soalan:
Siapakah yang meletakkan cawan tersebut?
Barangkali siapakah gambaran yang dating dalam mimpi orang tersebut?
Bagaimanakah keadaan orang tidur yang bermimpi itu, bagaimanakah sifat diri dan bagaimanakah pula keadaan dirinya pada waktu ia tidur itu??
Memang soalan ini amat sukar untuk di jawab. Saya yang bodoh dan dungu ini memang tiodak tahu apa jawapannya. Namun begitu, bilamana kita rujuk kepada mereka yang ahli, mereka memberikan beberapa jawapan . ada yang memberikan jaewapan orang yang meletakkan cawan tersebut  adalah samada :1) entity  Entity dalam diri  seperti qarin dan ada pula yang berkata 2)  Entity luar diri   iaitu samada  1) Saka @ 2) pendampingan   

No comments: