ustaz Hanafi ek Fesfanji
seminar KL
MEMPEROLEHI GAMBARAN SAKA MELALUI MIMPI YANG TERHASIL DARIPADA ZIKIR
seminar KL
MEMPEROLEHI GAMBARAN SAKA MELALUI MIMPI YANG TERHASIL DARIPADA ZIKIR
Zikir
sering kali kosong . ini menyebabkan ahli suluk yang ingin mengenali saka itu terlena. =melainkan apabila
di isi dengan tafakkur dan tazakkur.
Sebagaimana
yang telah di nyatakan bahawa tangga pertama untuk mengungkaikan belenggu saka
tersebut ialah dengan berzikir..
Zikir
juga di panggil dengan nama wirid
Bilamana
seseorang itu berworid, datanglah kepadanya beberapa kekuatan yang di panggil
warid. Warid mertabat pertama di panggil intibah . ia berkumpul pada
rawang.rawang ialah titik tengah antara dua bulu kening. Di situ bilamana
seseorang memejam matanya , ia akan melihat seperti bola api .
gambar menunjukkan tempat letak rawang kepada setiap manusia, iaitu tempat keluarnya tuh idhofi semasa setiap manusia tidur. kekuatan zikir akan zoom terpat tersebut sehingga skin yang ada di situ dapat membaca apa yang di temuinya. bacaan tersebut di gambarkan dalam bentuk gambaran mimpi
gambar menunjukkan tempat letak rawang kepada setiap manusia, iaitu tempat keluarnya tuh idhofi semasa setiap manusia tidur. kekuatan zikir akan zoom terpat tersebut sehingga skin yang ada di situ dapat membaca apa yang di temuinya. bacaan tersebut di gambarkan dalam bentuk gambaran mimpi
Bebola
nur keluar melompat-lompat dalam bentuk momentum. Dalam erti kata yang lain, ia
seolah-olah lihat bergerak seperti sebuah kapal yang sedang belayar laut menuju
ke satu destinasi yang telah di jadualkan.
Bilamana ia di lihat dari sebuaah kapal terbang di angkasa raya, kapal
laut itu seolah-olah terapung-apung tidak bergerak ===pada hjungnya ia pasti
melihat bebola nur tadi bertukar menjadi satu pemangangan yang samar samar.
Seperti kabus tebal. Gambaran yang kabur sekiranya zikir itu di teruskan lagi meskipun
dalam rasa lenguh yang menggigit seluruh urat sarat dan segenap sendi
tulangnya, gambaran tadi menjadi semakin jelas
Gambaran
ini di panggil isyraq( ) , ia juga di
panggil surah tasawwyr( صورة التصور
Proses
pertukaran dari kabur kepada semakin jelas di panggil tajalli. Sekarang, dalam
penggunaan kamera, orang mengistilahkannya sebagai zoom. Proses pengtajalian(
zooming)
) , dalam bahasa mudah, guru pondok
memaggilnya sebagai filem nagetif. Istilah ini adalah ibarat daripada gambar
yang di tangkap ==Kodak
Gambaran mimpi yang terpamer sewaktu berzikir mungkin berlaku dalam beberapa bentuk yang berbeza.perbezaan
tajallinya pada ===menerangkan tentang sudut sudut yang berlainan tentang saka
GAMBARAN
ITU HILANG BILAMANA JAGA /BANGKIT DI WAKTU SIANG
LUPA
Ini
bererti simbolek yang dating=mestipun belum di fahami= telah hilang. Dia perlu
berusaha lagi untuk mendapatkan isyarat tersebut. Sekiranya ia ingat, maka
usaha yang perlu di lakukan ialah mencari kefahamannya sahaja. Ertinya dengan
lu itu, ia perlu mencari sekali lagi. Maka bayangkanlah sekiranya setiap kali
symbol atau isyarat tersebut dating, betapa bodohnya kita
Maka
demikianlah juga sikap kita yang cuba menafikan atau memandang remeh kepada
persoalan mimpi sebegini kadang kala boleh menghuru harakan kehidupan sendiri.
Orang yang seringkali menganggapkan bahawa gambaran yang di lihat dalam mimpi
adalah karut marut dan semata-mata hanyalah permainan tidur tak ubah seperti
seorang pemandu kereta yang membutakan matanya kerana tidak mahu melihat
papan-papan tanda dan signboard-signboard yang tertampal di sana sini sepanjang
jalan. Akhirnya ia akan rugi dan tertipu dengan keangkuhan dan kebodohannya
sendiri. Manakala orang yang mengakui
bahawa mimpi itu mempunyai mesej tertentu , tetapi ia sendiri tidak cuba untuk
memahami ta`biran dan pengertian pula tak ubah seperti pemandu kereta yang
melihat tanda-tanda dan petunjuk jalan di sepanjang perjalanannya tetapi tidak faham dengan mesej yang di sampaikan
kepadanya. Ia juga akan tersasar daripada panduan yang sebenarnya. Orang yang berjaya ialah orang yang
beringat-ingat kerana memahami peringatan-peringatan yang di nyatakan di
sepanjang jalan tersebut. Sebenarnya ,
sekiranya kita bijaksana, amatlah tidak wajar untuk kita memandang remeh kepada
mimpi kerana Allah SWT telah menjadikan paksi cerita dalam Surah Yusuf ialah
mimpi Nabi Yusuf dan mimpi Raja Qotofar . demikianlah juga Ulama-Ulama tafsir
telah menjadikan mimpi-mimpi tiga manusia –mimpi Fir`aun, mimpi ibu Nabi Musa
yang di panggil Luha Binnti Hanid Ibn Lawi Ibn Ya`aqub dan mimpi isteri Firaun
yang bernama Asia Bint Mazahim sebagai paksi pertama kepada perbincangan tafsir
dalam Surah Al Qashah dan beberapa surah lain yang menceritakan tentang
pertentangan antara nabi Musa dan Firaun.
No comments:
Post a Comment