Tuesday, July 16, 2013

mata ada beberapan pandangan


Ada seorang makcik tukang masak menceritakan lebih kurang dalam tahun enam puluhan dulu pada
Suatu malam semasa ia masih kecil sedang bersekolah.  Ia keluar pukul 1200 tengah malam kerana hendak membuang air.  Pada zaman dahulu orang membuang air di tepi anak sungai

Dalam kegelapan malam Semasa melalui satu tanah gong sebelum sampai ke anak sungai, tempat yang ia akan buang air besar itu, ia melihat  satu pokok  yang berdiri tegak. Sewaktu pulang ia melihat pokok itu sudah tumbang, ia terfikir alangkah baiknya sekiranya dia dapat ambil pucukpucuk daun pokok tersebut untuk di buat ulam.  Dia berazam keesokan harinya, ia akan dating ke tempat tersebut untuk mengambil ulam.

Keesokannya ia pergi tempat pokok tersebut dan mendapati pokok itu amat tinggi, tak dapatlah ia mengambil pucuk nya.



Bagi kebanyakan orang , kisah ini tidak mempunyai apa apa erti kepada mereka. Soalan sedemikian di biarkan tertinggal kebelakang tanpa mencari apa jabapannya ada juga yang akan menuduh sebagai khayalan orang yang bercerita sahaja. Makcik itu sedang kuat berkhayal.

Tetapi bagi ahli zikir yang ingin mencari dan memahami alam ghaib di alam stahadah atau alam ghaib di dalam alam maya ini, tentulah akan bertanya beberapa soialan dan cuba mencari jawapan kepada soalan soalan:

Bilakah , adakah dalam bulan ramadhan
Adakah di sana jam 1200 malam menyimpan rahsia rahsia tertentu di luat rumah

Dan soalan yang paling penting dan mustahak sekali ialah kenapa dan bagaimanakah pokok itu di lihat sebagaiamnak==tumbang
Adakah itu adalah khayalan sebagaiamna yang akan di tuduh oleh orang kebanyakan orang
Kata mereka yang berilmu itu pokok itu sebenarnya tidak tumbang. Orang lain kalau ada bersamanya akan Nampak tidak tumpang, matanya sahaja yang melihat pokok itu tumbang. Mata mana?

Mata jasadaqlul jasadi

Mata khayalan

Mata fikiran
Mata perasaan

mata ruh


untuk nak tentukan mata mana yg melihat itu, kenalah soal selidik kepadanya beberapa soalan lain lagi.  

No comments: