Sunday, September 25, 2011

kelebihan bawang merah -



BAWANG DALAM AL QUR`AN

Dalam al Quran ada di sebutkan tentang bawang iaitulah firman Allah SWT:

ŒÎ)ur óOçFù=è% 4ÓyqßJ»tƒ `s9 uŽÉ9óÁ¯R 4n?tã 5Q$yèsÛ 7Ïnºur äí÷Š$$sù $oYs9 š­/u ól̍øƒä $uZs9 $®ÿÊE àMÎ6.^è? ÞÚöF{$# .`ÏB $ygÎ=ø)t/ $ygͬ!$¨VÏ%ur $ygÏBqèùur $pkŝytãur $ygÎ=|Át/ur ( tA$s% šcqä9Ïö7tGó¡n@r& Ï%©!$# uqèd 4oT÷Šr& Ï%©!$$Î/ uqèd îŽöyz 4 (#qäÜÎ7÷d$# #\óÁÏB ¨bÎ*sù Nà6s9 $¨B óOçFø9r'y 3 ôMt/ÎŽàÑur ÞOÎgøŠn=tæ ä'©!Éj9$# èpuZx6ó¡yJø9$#ur râä!$t/ur 5=ŸÒtóÎ/ šÆÏiB «!$# 3 y7Ï9ºsŒ óOßg¯Rr'Î/ (#qçR%x. šcrãàÿõ3tƒ ÏM»tƒ$t«Î/ «!$# šcqè=çGø)tƒur z`¿ÍhŠÎ;¨Y9$# ÎŽötóÎ/ Èd,yÛø9$# 3 y7Ï9ºsŒ $oÿÏ3 (#q|Átã (#qçR$Ÿ2¨r šcrßtF÷ètƒ ÇÏÊÈ  
Dan (ingatlah), ketika kamu berkata: "Hai Musa, kami tidak bisa sabar (tahan) dengan satu macam makanan saja. sebab itu mohonkanlah untuk kami kepada Tuhanmu, agar dia mengeluarkan bagi kami dari apa yang ditumbuhkan bumi, yaitu sayur-mayurnya, ketimunnya, bawang putihnya, kacang adasnya, dan bawang merahnya". Musa berkata: "Maukah kamu mengambil yang rendah sebagai pengganti yang lebih baik ? pergilah kamu ke suatu kota, pasti kamu memperoleh apa yang kamu minta". lalu ditimpahkanlah kepada mereka nista dan kehinaan, serta mereka mendapat kemurkaan dari Allah. hal itu (terjadi) Karena mereka selalu mengingkari ayat-ayat Allah dan membunuh para nabi yang memang tidak dibenarkan. demikian itu (terjadi) Karena mereka selalu berbuat durhaka dan melampaui batas.



Bani Israel telah di berikan bawang sebagai sebahagian makanan untuk bekerja membina pyramid. Bermula dari kerja memotong batu dari bukit yang pejal sehinggalah meletakkan batu-batu pyramid ke tempatnya adalah merupakan kerja-kerja berat yang memerlukan stamina yang kuat. Fir`aun , dengan tunjuk ajar dari penasihat-penasihatnya, telah mengarahkan supaya Bani Israel di sajikan dengan bawang sebagai makananyang boleh mencipta stamina yang kuat untuk menjalankan kerja yang teruk itu.

Apabila mereka meninggalkan Mesir, dan berada di Sinai, mereka telah di berikan makanan yang sangat istimewa oleh Allah SWt iaitulah man dan salwa.
Mereka merasa jemu dengan makanan ini. Oleh kerana mereka sudah biasa dengan makanan yang mereka makan ketika di Mesir dulu, maka mereka menolak makanan tersebut dan memohon kepada Nabi Musa agar Allah SWT membawakan kepada mereka makanan yang sudah sentiasa mereka memakannya.

Dari keterangan di atas, pengkaji-pengkaji sejarah purba lama Mesir telah berpendapat bahawa khasiat dan rahsia bawang telah lama di ketahui oleh penduduk Mesir purba.
1)      menguatkan usus
2)      membuka selera makan
3)      memekatkan air mani- bawang merah di tumbuk halus , di perah dan di ambil airnya. Pati bawang merah ini di campurkan dengan madu dan telur ayam. Bahan tersebut di kacau sehingga sebati lalu di jadikan pembuka sarapan
4)      membuang kahak

No comments: